Społeczne Kreatyfki – szkoła reklamy słusznych idei to projekt, który kierowany był do młodzieży w wieku 14-19 lat. W projekcie udział wzięło ponad 60 młodych ludzi z czterech gmin powiatu grójeckiego: Warki, Grójca, Jasieńca i Chynowa.
Na czym polegał projekt? Na kreatywności!
Celem szkoły reklamy słusznych idei było wyzwolenie kreatywności i spożytkowanie jej na realizację społecznych kampanii reklamowych. Organizatorzy kampanii chcieli umożliwić młodzieży wyrażenie swojego zdania na tematy ważne lokalnie.
Młodzież pod okiem wyspecjalizowanych trenerów i opiekunów wzięła udział w 6 rodzajach całodziennych warsztatów, podczas których miała przed sobą różnorakie zadania: poczynając od zrobienia diagnozy okolicy poprzez wędrówki z aparatem, grupowe burze mózgów, poprzez wybranie tematów, którymi chciała się zająć aż do tworzenia własnych reklam w formie m.in. plakatów, ulotek, filmów, stron www pod okiem specjalistów z dziedziny fotografii, informatyki, grafiki i innych dziedzin technicznych i artystycznych towarzyszących reklamie.
W 4 gminach powstało w sumie 14 kampanii społecznych:
WARKA
- Kampania: Dbajmy o odnawiane miejsca w Warce, której celem było zachęcenie mieszkańców Warki do dbania o nowo odnowiony Park Saski.
- Kampania: Ćwiczę bez wstydu, której celem było zachęcenie młodzieży do aktywności sportowej i przełamania wstydu, jaki może jej towarzyszyć.
- Kampania: Bezdomni w Warce – spójrzmy na nich inaczej, której celem było zniechęcenie ludzi do etykietowania osób bezdomnych oraz uświadomienie, że bieda i bezdomność nie zawsze jest rezultatem choroby alkoholowej.
GRÓJEC
- Kampania: Dajmy szansę pasjom grójeckiej młodzieży, której celem było zachęcenie władz gminy do wspierania różnorodnych pasji młodzieży z Grójca.
- Kampania: Grójec – MuraLOVE miasto, której celem było zachęcenie społeczności
i władz miasta Grójec do akceptacji i wspierania pomysłu jakim jest upiększenie miasta poprzez murale. - Kampania: Bohaterowie Grójca 44 – pamiętamy, której celem było uświadomienie mieszkańcom Grójca działalności i akcji oddziału Armii Krajowej Głuszec, oraz zachęcenie do upamiętniania bohaterstwa i wyrażenia wdzięczności żyjącym bohaterom.
- Kampania: Cukrowi dziękujemy, której celem było uświadomienie młodzieży na temat zdrowotnych zagrożeń wynikających ze spożywania cukru obecnego
w pozornie zdrowych produktach spożywczych.
JASIENIEC
- Kampania: Pomóżcie nam poznać inne kultury, której celem było zachęcenie nauczycieli do podjęcia wysiłku w zorganizowanie w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Jasieńcu wymiany międzynarodowej w ramach programu Erasmus plus.
- Kampania: Dodaj sobie praktyki, której celem było zachęcenie młodzieży do zapisywania się na zajęcia dodatkowe oraz zachęcenie nauczycieli do podniesienia atrakcyjności tych zajęć poprzez nastawienie ich na praktykę i zdobycie konkretnych umiejętności.
- Kampania: Deptaj zebrę, której celem było zachęcenie uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Jasieńcu do przechodzenia przez przejście dla pieszych, zapobiegając tym samym niebezpiecznym sytuacjom i dając dobry przykład młodszym dzieciom.
CHYNÓW
- Kampania: Rodzicu, Twoje dziecko ma dostęp do alkoholu, której celem było uświadomienie rodzicom powszechnej dostępności używek stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia ich dzieci.
- Kampania: Jesteś fajny kiedy pijesz, palisz lub bierzesz narkotyki, której celem było uświadomienie gimnazjalistom zagrożenia uzależnieniami, które powstają w wyniku presji rówieśników i są napędzane potrzebą akceptacji przez grupę.
- Kampania: Aktywni mieszkańcy gminy Chynów, której celem było zachęcanie mieszkańców mniej rozwiniętych miejscowości gminy do zwiększenia aktywności, poprzez otwarte wypowiadanie się i podejmowanie działań w obronie swoich potrzeb
i interesów. - Kampania: Alkohol – szybka droga do problemów. Wyhamuj w porę, której celem było uświadomienie młodzieży konsekwencji życiowych jakie powoduje wejście przez nich
w nałóg alkoholowy.
Powstał również film, który był zwieńczeniem całej kampanii.
Wszystkie kampanie społeczne miały one na celu wpłynąć na zmianę myślenia w poszczególnych kwestiach i dziedzinach życia lokalnej społeczności.
Dzięki udziałowi w projekcie młodzież miała okazję zdobyć wartościowe umiejętności i wiedzę, którą mogli później wykorzystać do budowania swojej kariery naukowej lub zawodowej
w bardzo ciekawym i świetnie sobie radzącym segmencie reklamy i marketingu społecznego.
Projekt zakończył się w czerwcu uroczystą Galą w Hotelu pod Lasem w Chynowie z udziałem uczestników projektu, realizatorów, władz lokalnych i innych osób zaangażowanych w realizację projektu.
Projekt realizowany był przez Stowarzyszenie W.A.R.K.A. w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG
Wsparcie merytoryczne: Zespół trenerski Kreatyfek
Wsparcie organizacyjne: Gminny Dom Kultury w Chynowie, Grójecki Ośrodek Kultury, Gminna Instytucja Kultury Dworek na Długiej, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Jasieńcu oraz
Opiekunowie Lokalni: Grójec: Ilona Feliksiak, Warka: Dorota Macioszek, Jasieniec: Sławomir Zalewski, Chynów: Ewa Karkowska
Patronat: Wójt Gminy Chynów, Wójt Gminy Jasieniec, Burmistrz Gminy i Miasta Grójec, Burmistrz Warki,